Samfund
Det må få konsekvenser
Rygterne løber om min tidligere arbejdsplads. Op imod 30 tidligere kolleger er væk efter sommerferien. En del er helt sikkert naturlig afgang. Men også højt kvalificerede folk + en af de rødglødende ledere. Det tog 2-3 år for en ny ledelse at smadre en stor og velfungerende arbejdsplads. Jeg håber at den store afgang skaber fokus på ledelsen! Det må få konsekvenser hvis rygterne taler sandt!
På en eller anden underlig måder er jeg glad for den udvikling. Det bunder ikke i en hævnfølelse fordi jeg var det første offer. Det gør mig glad fordi, sådan en ledelse ikke kan køre en pædagogisk virksomhed. Og ikke skal have lov til det. Havde det været en stor fodboldklub var både ledere og trænere blevet fyret for længst – for det kan simpelthen ikke lade sig gøre, at drive et fodboldhold uden indsigt i mennesket og sporten. På samme måde kan man ikke drive en pædagogisk virksomhed uden empati og menneskelig og pædagogisk indsigt! Og man kan ikke optimere det pædagogiske niveau med konstante underforståede fyringstrusler.
Blå Mænd
Blå Mænd skal regere Danmark de næste 4 år. Partier med et tvivlsomt menneskesyn. Partier der mener at den danske velfærd skal finansieres af de svageste i DK – flygtninge og Ulandsbistanden! Og fyring af 10 % af de offentlige ansatte. Kan vi se hinanden i øjnene?
I den kommende periode bliver den “røde blok” (de radikale er næppe røde) sat på en enorm opgave, sandsynligvis større end at have regeringsansvaret. De skal fastholde, specielt DF, på alle deres velfærdsløfter. Og de skal kæmpe for at velfærdsforbedringer bæres af de bredeste skuldre.
Det bliver også en spændende intern kamp i “Blå Blok”. DF’s løfter om sikring af velfærden på de bløde områder, Løkke’s løfter om forbedringer på sundhedsområdet, mod LA’s løfter om at fyre 10% af de offentlige ansatte. Her er nok tale om ender der ikke kan nå sammen.
Men demokratiet har talt. De må vi respektere. I bedste fald bliver det meget grumset – og de kvæler hinanden for at leve op til valgløfterne. I bedste fald holder dette sammenrend ikke ret længe.
Tak til Thorning for en fremragende indsats de seneste par år. Mit nye motto er: Hellere en Thorn i røven end en Løkke om halsen! Tak for kaffe!
Folketingsvalg 2015
Jeg har altid været afklaret med tilhøre den røde side. I mine unge år meget rød – nu mere lyserød. Det fælles ansvar!
Menneskesynet er det helt afgørende for mig. Et fintmasket sikkerhedsnet, der søger for at ingen falder igennem, og at der er gode vilkår for børns udvikling – ældres tryghed. En ordentlig offentlig sektor, der IKKE skal finansieres af de svageste. Pengene skal IKKE tages fra Ulandsbistand eller fra sociale ydelser. Samtidig med at man må respektere at færre børn giver mindre budgetter, må man også respektere at flere ældre, giver større budgetter. Og derfor kan skatten stige. Det er et fælles ansvar. Også for at virksomhederne får bedre vilkår for at vokse, og for at iværksættere får de bedst mulig vilkår. Det er i de private virksomheder, specielt produktionsvirksomheder, at velfærden skabes med arbejdspladser og overskud. Regeringen skal sikre at velfærden deles fornuftigt – og når ud til de svage og ud i udkantsdanmark.
Jeg ønsker IKKE blokpolitik. At partierne placerer sig til højre og venstre er mig ligegyldigt. Men at man regerer på 90 mandater, som man har gjort i mange år, synes jeg ikke er i orden. Ligesom der er en spærregrænse, synes jeg der skal være en nedre grænse for hvor mange mandater der skal til. Ved at sætte et krav på f.eks. 120 (ca. 2/3’dels flertal) mandater bag alle forslag, bliver en langt større del af befolkningen repræsenteret og respekteret. Det irriterer mig voldsomt at så meget som 50% af befolkningen IKKE føler sig repræsenteret.
I dag skal vi vælge en leder, der kan arbejde bredt for at sikre velfærd for fællesskabet.
I dag stemmer jeg på Socialdemokratiet!
Arbejdsskade!
For 3 måneder siden valgte jeg at droppe en arbejdsskadesag. Jeg var meget berørt af at sidde og arbejde med at beskrive hele det uværdige forløb jeg har været igennem. Samtidig fortalte fagforeningen at jeg ikke havde en jordisk chance i sådan en sag. Derfor var det let, at droppe det hele. Lægen henviste mig dog til Arbejdsmedicinsk Klinik, for han mente at det var rimeligt at få placeret et ansvar, og at jeg skulle gå efter en mulig erstatning.
Jeg har nu fået svar fra Arbejdsmedicinsk. Og grundliggende er de enige med fagforeningen. De mener samtidig at det ER en arbejdsskade! Og opfordre mig at genåbne sagen inden der er gået 5 år. Samtidig fortæller de, at der ikke er meget at gøre, når ledelsens adfærd er en del dens ledelsesstil og strategi! Så kan man bare konstatere at alt er tilladt.
Når jeg ser tilbage på den afdeling jeg arbejde i, er der idag 1 (en) ansat tilbage. 4 er fyret. 3 er fjernet til en anden afdeling. 1 er rejst og 1 under uddannelse. 7 af 10 ansatte er fjernet. Udrensning!
Rygterne har i lang tid sviret om afdelingen. For nogle måneder siden var 4 ansatte langtidssygemeldt – og en ledelse der “ikke accepterer langtidssygdom”. Derfor kan der sagtens være sket flere fyringer. Det seneste rygte er, at lederen ” er blevet opfordret til at søge andet arbejde”. I hvert fald har han opsagt sin stilling. Jeg tænker at nogen endelig har kigget tilbage i hans historie om fyrede medarbejdere. Rygter siger at han IKKE er på arbejdspladsen. Hvilket kun kan betyde at han er blevet fjernet.
I mit eget forløb er det en stor lettelse at vide, at ham ikke skal lede en pædagogisk arbejdsplads mere. Faktisk gør det mig rigtig glad!
Så har jeg prøvet det.
I forbindelse med at jeg blev chikaneret og fyret – Kendt usaglig og tilkendt erstatning, blev jeg nødt til at sygemelde mig, og er i dag på sygedagpenge på grund af stress, depression og PTSD. Får medicin og går jævnligt til psykolog. Både læge og psykolog har udtalt sig til sygedagpengekontoret. Lægen har samtidig henvist mig til arbejdsmedicinsk klinik – og sygedagpengekontoret har forlangt at få en speciallæge erklæring. Så nu har jeg været til psykiater 2 gange på mindre end en uge. Den først brugt godt 3 kvarter på at udrede mig. Men har dog fået fat i det meste – og lavet en fornuftig redegørelse overfor sygedagpengekontoret. På arbejdsmedicinsk klinik brugte man 2 fulde timer på at søge ned i materien, for at finde evt. ansvar for min situation. Det har i begge tilfælde været engagerede og empatiske læger jeg har sidste overfor. Jeg vil dog fremhæve lægen på arbejdsmedicinsk, der var utroligt forstående og indlevende – og skabte en atmosfære hvor jeg kunne fortælle om de svære problemer, der er fulgt i kølvandet på fyringen
Sygedagpenge II
Har været på sygedagpenge mere end 5 måneder, og i den forbindelse skulle jeg have været til såkaldte lovpligtige opfølgningssamtaler hver 4. uge. Hvilket skulle betyde minimum 5 samtaler. Faktum er at jeg har været til 2 samtaler. Første samtale med en sagsbehandler, anden samtale med en vikar. Den 3. samtale skulle have været i denne uge, men blev af en tredje sagsbehandler aflyst dagen før, med besked om at det bliver en tlf.-samtale. Samtalen var en parodi på 3 minutter. Lovpligtig opfølgningssamtale! Og næste gang skal der så tages stillig til om jeg skal fratages mere end 6000,- om måneden. Det skulle øge sandsynligheden for at jeg bliver rask. Logikken er svær at få øje på. Jeg har i hele perioden gået til både psykolog og læge hver måned. På ca. 2½ år har jeg gået til psykolog – i alt 30 gange. Og hun siger klart, i en udtalelse til sygedagpengekontoret: “Jeg er stærkt i tvivl, om det vil kunne hjælpe Gert at få ham ind i et psykiatrisk regi, da hans sygedomsbillede i så fald vil kunne fastholdes fremover, og det er ikke det, han vil have brug for på lang sigt, for at komme videre.” På trods af psykologens indgående kendskab til mig, sender de mig nu til psykiater! Hvorfor? Der er kun ét svar: Fordi de kan!
Det tog ganske få uger for sygedagpengekontoret at få tid hos en psykiater. Andre skal vente mellem ½ og 1 år.
Jeg skal udredes – og ikke behandles. Spændende hvad han/hun finder ud af. 6 dage efter skal jeg igen til psykiater m.v. hvor jeg skal på arbejdsmedicinsk klinik – dejligt at få det overstået indenfor en uge. jeg har nu 15 måneder til jeg kan gå på efterløn. Og glæder mig som en sindsyg! til at slippe ud af systemet.
Jul og påske er ekstra dyr!
Præcis 815,- koster det pr. dag hvis du er på sygedagpenge i helligdagene. Aktuelt har det kostet mig 2445,- fordi det var påske. Tilsvarende i julen! Ingen siger at det skal være en fest at være syg gennem længere tid. Men hvorfor træde på folk der ligger ned. Årligt er der 9 S/H-dage – det betyder mere end 7000,- om året. Det skal mærkes at man er syg!
Spændende
En spændende holdning blandt de blå/sorte partier: Hvis man tager 4000,- fra folk, kan de meget nemmere få et job.
Det er hørt før – og den nuværende regering er stolt af en overgangydelse til folk på sygedagpenge: 6000,- ned og så skal du nok komme i job. En uhyggelig tendens, der virkelig vil gøre de svage borgere, til absolut underklasse. Og herude på landet går kontanthjælpsmodtagere rundt og samler papir og cigeretskodder op. Meningsfyldt arbejde for at blive kvalificeret til fortsat kontanthjælp. Giv dog for helvede folk mulighed for en reel uddannelse – kompetencegivende, så de kan komme videre. Det hjælper s’gu ikke at tage deres penge fra den og sætte dem til at samle skodder! Når man er udsat for en social katastrofe er det totalt ulogisk, at man skal sættes omkring 6000,- ned i ydelse om måneden. Ja så må man også gå fra hus og hjem – og hvad der følger i kølvandet af familiære problemer.