Tryllestøv
Har hørt og læst en del om bageenzymer – nu skal det prøves. På helt alm. hvidt brød, flütes og lignende.
Tænker ikke at det skal bruges i rugbrødet, men måske i sigtebrødet – men jeg starter med det hvide.
Fortsættelse følger . . . . . En meget blød og flydende dej er nu bragt til anden hævning i stegesoen:

Opskrift: ca. 150 gr havregryn opløst i 2 dl kogende vand – tilsættes 2 dl kærnemælk og 1 dl minimælk.
Heri rører 25 gr gær og 11 gr bageenzym – røres op med ca. 5oo gr manitobamel – henstå 3 timer.
Dejen er meget blød – så vend den et par gange med en dejskraber – og hæld den over i en stegeso.
Her efterhæver den en times tid