Semola brød
Jeg kan ikke lade være med at prøve nyt – så nu prøver jeg et brød baseret på ca. 50% Semola mel. Semola er er en Italiensk durum hvede type, med den karakteristiske gule farve – intens nøddeagtig smag og rustik struktur. Semola kan være svært at få fat i, men jeg har været heldig at købe 10 kg i Netto – og har hidtil brugt det til Pizzabunde. I dag prøver jeg følgende:
2 dl lunt vand – 2 dl kærnemælk – 25 gr gær – sørg for at gæren er rørt helt ud.
1½ tsk bageenzym og 2 tsk salt – røres godt ud i væsken.
Ca. 4 dl Semola mel og ca. 4 dl alm. dansk hvedemel – æltes grundigt på røremaskine – og hæver en time i skålen (overdækket)
Herefter æltes dejen grundigt igennem på et bord dækket af Semolamel. Til sidst rulles dejen i Semola.
Efterhæver på bageplade i et par timer – overfladen pensles jævnligt med vand.
Bages ved 200 grader i ca 45 min på undervarme