Surbrød
Efter stor succes med mit eget flerkornsbrød er det på tide at prøve et surbrød: Surdej se her
1½ dl surdej
2 tsk bageenzym
2½ dl vand
2½ dl kærnemælk
2 tsk salt og en tsk sukker
1 dl grovvalsede havregryn – det sunde som ingen opdager 🙂
Havregrynene udblødes i væsken minimum et kvarter
Røres – æltes med 600 – 700 gr durum hvedemel. Hæver mindst en time ved stuetemperatur troede jeg. Hæver et lille døgn i køleskab og 5 timer på køkkenbordet. Pensles med vand og drysses med blå birkes. Bages ved 190 grader i 45 minutter:
Mange opskrifter på surbrød bruger kommen, men det kan jeg simpelthen ikke lide – så det er udeladt. Men det er jo op til dig. I hvert fald glæder jeg mig til i morgen, hvor det nok bliver til nogle stykker med ost
Brødet blev en stor skuffelse. Tungt og klægt. Kedeligt. Tænkte at det så måtte blive godt efter en tur i brødristeren. Men nej. Kunne bare slette indlægget , men gemmer det, så jeg kan gå tilbage, hvis jeg har glemt hvordan jeg ikke skal gøre.
